Virtuele bezichtiging geeft inzicht tijdens het aankoopproces

1208
Roosendomtijhuis

RIJSSEN – Een wandeling door je nieuwe woning maken zonder dat er nog maar één steen is gelegd. Het is vanaf vandaag mogelijk voor klanten van Roosdom Tijhuis middels een gloednieuwe virtuele beleving. Het technische hoogstandje wordt met veel enthousiasme ingezet tijdens het aankoopproces om meerwerkopties inzichtelijk te maken.

Roosendom Tijhuis

Zodra de eerste gebruikers de VR-bril afzetten na een virtuele rondleiding, verlaten ze met een glimlach op hun gezicht de ruimte. ‘Een hele gave ervaring, maar ook echt nuttig’, reageert koper Richard Pasop enthousiast. ‘Ze hebben het goed voor elkaar, het is heel geavanceerd. Met de bril ervaar je een ruimtelijk gevoel, onze nieuwe woning kwam echt tot leven!’

Tijdens hun zoektocht naar een woning in Borne kwamen Richard en zijn vriendin Ilona Egbers uit bij het nieuwbouwaanbod van Roosdom Tijhuis. Na het contact met de makelaar zat het stel spoedig aan tafel met een kopersbegeleider om diverse ruw- en afbouwopties te bespreken. ‘Je krijgt een heldere uitleg en via het grote beeldscherm konden we “live gummen”, oftewel digitaal aanpassingen doorvoeren. De veranderingen komen goed in beeld.’ Tijdens het gesprek werden Richard en Ilona uitgenodigd voor een virtuele rondleiding door hun aanstaande woning. Hierdoor kregen ze een levensechte indruk van diverse ruw- en afbouwkeuzes. ‘Juist dat inzicht is van groot belang’, benadrukt Richard. ‘Het geeft een reëel beeld van de werkelijkheid. De unieke belevenis biedt ook nog eens volop inspiratie.’

Praktische zaken, inzicht en beleving

Aangezien de toepassing van virtual reality op dit niveau nog maar amper wordt toegepast, wisten Richard en Ilona niet precies wat ze ervan moesten verwachten. ‘Het was heel verrassend. Mijn vriendin had het al eens gezien bij vtwonen, zij vond het geweldig. De combinatie van praktische zaken, inzicht en beleving maakte het plaatje compleet. Het is in mijn ogen hét verkoopconcept van de toekomst’, aldus Richard.

Richard en Ilona besloten na de virtuele rondleiding hun toekomstige woonkamer met 2,40 meter te verlengen. ‘Dat voornemen hadden we al, maar werd door de VR-bril bevestigd. Verder hebben we besloten het kozijn in de badkamer te verplaatsen, dat geeft een ruimtelijker gevoel en biedt praktische voordelen.’ Daarnaast kon het stel al voorzichtig over de inrichting nadenken. ‘Als je op deze bijzondere manier door je nieuwe huis wandelt, doe je dat automatisch.’ In september gaat de schop in de grond en start de bouw van hun nieuwe woning. Tot die tijd moet het stel nog even geduld uitoefenen. ‘Het wordt echt ons droomhuis. We kunnen nauwelijks wachten!’

Een real-time ervaring

Hoofd planontwikkeling Gert-Jan ten Brinke over de toevoeging van de virtuele beleving aan het verkooptraject. ‘We merken dat klanten er echt de meerwaarde van beleven. Dat schept tevredenheid.’ ’Het werkt goed om opties in beeld te brengen en te beleven’ ziet kopersbegeleider Iwan Velthuis. ‘Daarmee kunnen we kopers op een uitgebreide manier bedienen en voorkomen we verrassingen bij de oplevering van de woning. Het staat garant voor een klantvriendelijke benadering en heldere communicatie. Het persoonlijke karakter van het kopersgesprek blijft eveneens van groot belang.’

Gert-Jan onderstreept de technische vooruitgang. ‘De vertaalslag naar een functioneel hulpmiddel is geslaagd. De klant kan keuzemogelijkheden levensecht ervaren. Een grotere keuken of woonkamer? Een erker of dakkapel? Openslaande tuindeuren? Wel of geen trapkast? Het is allemaal real-time te ervaren.’