Rijssens Museum organiseert Boy-bromfiets Reünie

Dinsdag 21 november, Rijssens Museum

64
Rijssens Museum

RIJSSEN – Het Rijssens Museum organiseert op dinsdagavond 21 november een thema-avond rond de Boy-bromfietsfabriek die Rijssen in de vorige eeuw had. Het wordt een avond waarop de historische Boy-bromfiets centraal staat die eind vorig jaar door het museum van Nijverdaller Bert Aanstoot (uiterst links op de foto) is aangekocht. Volgens Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum is de thema-avond meteen een reünie voor alle mensen die ooit in de Rijssense Boy-fabriek hebben gewerkt of er mee te maken hebben gehad.

“Daarnaast willen we ook graag met mensen in contact komen die nog spullen thuis hebben die met de Boy-brommer of de Boy-fabriek te maken hebben. Als ze die hebben, dan zou het mooi zijn als ze die spullen een avond willen afstaan, zodat er ’s avonds in het museum ook echt iets van de tijd van toen te zien, te ruiken en te voelen is. We zijn benieuwd wat het gaat opleveren. Bel naar het museum of stuur een mail naar g.dannenberg@rijssensmuseum.nl Mocht het ook voor andere museumbezoekers de moeite waard zijn, dan gaan we bekijken of we de spullen wat langer in huis kunnen houden.” Er hebben zich al mensen gemeld met materiaal én er hebben zich ook al belangstellenden opgegeven voor 21 november.

In het nieuwe boek Vensters op Rijssen II beschrijft Gerrit ten Wolthuis de opkomst en ondergang van de Boy-fabriek. Naast het originele exemplaar dat nu in het Rijssens Museum staat, zijn er nog enkele al dan niet gepimpte Boy-bromfietsen in Rijssen. “ We hopen dat we de eigenaren zo ver kunnen krijgen dat ze hun collectors items enkele dagen aan het Rijssens Museum willen afstaan,” aldus Dannenberg

De Boy-bromfietsfabriek vestigde zich indertijd op toen nieuwe industrieterrein De Mors. In 1954 werd aan de Industrieweg een nieuwe fabriek gebouwd achter het Gemeentelijk Energiebedrijf (GEB). Hier vestigde zich de Gelderse Motoren Fabriek (GMF) dat oorspronkelijk uit Varsseveld komt in de Gelderse Achterhoek. In de hoogtijdagen werkten er 70 personeelsleden.

De snelste uitvoering van de Boy kwam ooit tot een topsnelheid van 85 km per uur. Er werd zelfs aan wegraces deelgenomen. Herman Pierik, de latere eigenaar van Motor Oost in Rijssen, was dé wegracer van de fabriek. In 1960 ging de fabriek failliet en later vestigde zich de Reginox in het vrijkomende pand.